تبلیغات
گروه مهندسی IT نئوهوش - آرایه ها (بخش اول)
برای مشاهده هر پست، روی آن کلیک کنید تا محتوای آن پست به نمایش درآید

آرایه ها (بخش اول)

چهارشنبه چهارم دیماه سال 1392 ساعت 16:37 مشاهده مطلب نظرات
در این پست درباره ی مبحث جدیدی بنام آرایه بحث خواهیم کرد ؛ تا به حال با انواع متغییر ها آشنا شده ایم و می دانیم که هر متغییر در زمانی معین فقط می تواند یک مقدار را در خود ذخیره و نگه داری کند.
برای مطالعه بیشتر درباره ی این مبحث به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید. 
گاهی اوقات در برنامه هایی پیش می آید که تعداد متغییر ها بسیار زیاد شده و شاید هم تعداد آنها در هر بار اجرای برنامه ثابت نباشد ، برای این که این مشکل را بر طرف کنیم از آرایه ها استفاده می نماییم.

آرایه : به قسمتی از حافظه که دارای یک نام و تعدادی خانه می باشد ، گویند . برای این که هر خانه نیز مشخص شود ، برای هر یک اندیسی قرار می دهیم .

نکته : معمولا اندیس ها را از صفر شروع به شمارش می کنیم.                                                         

نکته : آرایه ها به صورت های یک بعدی ، دو بعدی و یا چند بعدی تعریف می شوند که در این پست به آرایه های یک بعدی می پردازیم.
نکته : تعداد خانه های یک آرایه را می توان از کاربر دریافت کرد که به این نوع از آرایه ها ، آرایه های پویا گوییم و آرایه هایی را که تعداد خانه های آنها از قبل و در هنگام تعریف بصورت ثابت فرض شده اند را نیز آرایه های ثابت گوییم ؛ در این پست در باره ی آرایه های ثابت سخن می گوییم.

تعریف آرایه در ++C : برای این که یک آرایه را در برنامه تعریف نماییم از قالب زیر استفاده می کنیم :
                                                                                                                                                                  ;[تعداد خانه ها] نام دلخواه آرایه        نوع آرایه
به طور مثال اگر بخواهیم یک آرایه ی 4 خانه ای از جنس اعداد اعشاری تعریف نماییم ، داریم :
             float      IT [4];
مقدار دهی به یک آرایه : 
1- در هنگام تعریف می توان به آرایه مقدار دهی کرد به طوری که اگر یک آرایه بصورت سراسری تعریف شود ، مقدار تمامی خانه های آن برابر صفر خواهد بود.
2- در هنگامی که آرایه را مثلا در تابع اصلی (Main) تعریف می کنیم می توانیم از روش زیر هم به تک تک خانه ها مقداری را اختصاص دهیم:
                                                                                                                                                                                                        ;{4,3,5,7}= [4] IT
3- مقدار دهی توسط حلقه های تکرار ؛ در این روش می توان با استفاده از یک حلقه به تک تک خانه های یک آرایه مقداری را توسط کاربر احتصاص داد به طور مثال:
    int It [4];
    for(int i=0 ; i<4;i++){cin>>a[i];}

در پست های آینده درباره ی آرایه های دو بعدی نیز صحبت خواهیم کرد.
به امید اینکه این پست مورد نظر شما واقع شده باشد.


هاست
هاست هاست

آرشیو

برچسب ها

گروه مهندسی IT نئوهوش

بلاگ ویژه مهندسی آی تی و کامپیوتر

صفحه نخست

مدیر سایت

دانوش پیچگاه

نوشته های مدیر

آرشیو مطالب

لیست کامل مطالب سایت

آرشیو

با ما در تماس باشید

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت محفوظ است.

طراح قالب: ـنقاشـ ، ویرایش: دانوش پیچگاه

آمار سایت

  • بازدید کل:
  • بازدید امروز:
  • بازدید دیروز:
  • بازدید ماه قبل:
  • بازدید این ماه:
  • آخرین بازدید:
  • بروزرسانی:
  • تعداد مطالب:
  • نویسندگان:

درود!
این جا مکانی است ویژه برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر / آی تی و نرم افزار و صد البته افرادی که جویندگان دانش و تکنولوژی هستند.
آقایان دانوش ،یاشار و آمالی دارندگان این بلاگ بودند و هم اکنون تنها آقای دانوش مدیریت این وبلاگ را بر عهده دارد، با توجه به زمان بندی ها هم اکنون در این سایت فعالیت پویا ای نداریم.

موضوعات

نویسندگان

آخرین عناوین

با ما در ارتباط باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع کنید

  • مدیر سایت: دانوش پیچگاه
  • http://neohoosh.ir
  • شعار سایت: بلاگ ویژه مهندسی آی تی و کامپیوتر
  • فرم تماس با ما